TIK, projekty, tablety w nauczaniu angielskiego.

wtorek, 7 kwietnia 2020

Podsumowanie projektu "Następny krok"


Projekt „Następny krok” (Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Noblistów Polskich w Strykowie), współfinansowany przez Unię Europejską: Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój dobiegł końca.

Projekt „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”  realizowany był w IV osi priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie: 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).


Celami projektu było: podniesienie kwalifikacji i kompetencji kadry naszej szkoły, wzrost umiejętności językowych nauczycieli, podniesienie wymiaru europejskiego szkoły, zwiększenie efektywności pracy z uczniami o specjalnych potrzebach, poznanie sposobów pracy z uczniami z rodzin emigrantów, wzbogacenie oferty zajęć edukacyjnych.
Uczestnikami projektu było siedmioro nauczycieli: dyrektor szkoły/nauczyciel fizyki, nauczyciel j. angielskiego, nauczyciel matematyki, nauczyciel j. polskiego, nauczyciel plastyki, nauczyciel geografii/j. niemieckiego i nauczyciel WF-u.
Działania podjęte w projekcie:
Mobilności zagraniczne: 2 wyjazdy job shadowing (8 mobilności), 7 kursów metodyczno-dydaktycznych (8 mobilności), 1 kurs języka angielskiego (2 mobilności).
Działania po mobilnościach:
 - zajęcia rozwijające uzdolnienia i kreatywność uczniów "Anglomaniak", "Maths is fun", ”Myślę twórczo – mogę więcej”, "D-A-CH-L-Reise"
 - zajęcia j.polskiego dla uczniów obcojęzycznych „Gość w szkole”,
 - zajęcia z arteterapii pod hasłem Art lovers,
 - organizacja Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia - happening na ulicach Strykowa, 
 - stosowanie metody CLIL na lekcjach geografii (j. niemiecki)
 - konkursy: konkurs na logo projektu „Następny krok”, ogólnopolski konkurs z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych: „Memory Master” (3 edycje), Gminny Konkurs Interdyscyplinarny "Europa da się lubić" z wykorzystaniem aplikacji cyfrowej Kahoot oraz tabletów/smartfonów,
 - lekcje koleżeńskie z wykorzystaniem TIK, narzędzi cyfrowych, GBL-grywalizacji,
 - lekcje angielskiego, geografii, matematyki, j.polskiego z wykorzystaniem TIK, PBL, GBL- gamifikacji,
 - opracowanie i wdrożenie programu do zajęć rozwijających kreatywność: ”Myślę twórczo – mogę więcej", zajęć j.polskiego dla uczniów obcojęzycznych „Gość w szkole" i do zajęć rozwijających uzdolnienia językowe uczniów „Anglomaniak”,
- szkolenia rady pedagogicznej SP2,
- wystawy prac uczniów, np. „Drzwi maltańskie”.
 Metody i formy pracy wykorzystywane w projekcie:: GBL (Game Based Learning)- uczenie się oparte na grywalizacji, PBL (Project Based Learning)- uczenie się oparte na projekcie, obserwacja, dyskusja, wykład, burza mózgów, analizy, rozwiązywanie problemów i odgrywanie ról, dyskusje w parach i grupach, praca metodą lekcji odwróconej, przykłady dobrych praktyk, pokazy i porównania doświadczeń, praktyczne metody uczenia się, dramy i gry teatralne, uczenie się przez działanie.
Osiągnięte rezultaty projektu:
Rezultaty miękkie: Wszyscy uczestnicy poprawili swoją znajomość języków obcych: angielskiego i/lub niemieckiego; zdobyli nową, fachową wiedzę z zakresu wdrażania i prowadzenia projektów, metodologii i nauczania języków obcych; zdobyli nowe umiejętności z zakresu stosowania technik cyfrowych; poznali techniki pracy z uczniami o specjalnych potrzebach i z uczniami z rodzin emigrantów, mieli poczucie samorealizacji i rozwoju osobistego; poprawiły się ich kompetencje społeczne: osobowe, interpersonalne i międzykulturowe; wzmocnił się wymiar europejski szkoły.
Rezultaty twarde: - publikacje pedagogiczne zamieszczone w bibliotece szkolnej w zbiorach: "Bank Ćwiczeń" i „Z naszych doświadczeń”, na stronie projektu, na blogu edukacyjnym i w Europejskiej Bazie Danych ECAS; wystawa prac uczniów w szkole i OKiR- Stacja PKP; cyfrowe pomoce dydaktyczne, np. gry, prezentacje multimedialne, quizy.
Wpływ na uczestników projektu:
- wzrost umiejętności w planowaniu, organizowaniu i zarządzaniu projektem oraz współdziałania w zespole;
- wzrost poczucia pewności siebie i satysfakcji z pracy;
- wzmocnienie umiejętności uczenia się, świadomości kulturowej, postawy tolerancji i szacunku wobec innych narodów, kultur i religii;
- wzrost kompetencji językowych;
- poznanie nowoczesnych metod nauczania, różnorodnych aplikacji i narzędzi cyfrowych do pracy z uczniem.
Wpływ na szkołę:
- lepiej wyedukowana i doświadczona kadra;
- wzbogacenie oferty edukacyjnej;
- poszerzenie formy zajęć dla obcokrajowców;
- szersza oferta Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli;
- podniesienie europejskiego wymiaru szkoły
Wpływ na uczniów:
- aktywizacja uczniów i zwiększenie możliwości uczenia się;
- poszerzenie wiedzy i umiejętności, w tym o zagadnienia ponadprogramowe;
- lepsze wyniki uczniów zaangażowanych w projekt;
- wzmocnienie postawy tolerancji i szacunku.
Wpływ na środowisko lokalne:
- lepiej wykształcona kadra edukacji szkolnej;
- wzrost wiedzy wśród nauczycieli szkół ościennych nt. korzyści płynących z uczestnictwa w unijnych programach edukacyjnych;
- zwiększenie europejskiej świadomości wśród lokalnej społeczności.
Długofalowe korzyści:
- lepiej wykształcona kadra pedagogiczna,
- lepsze efekty pracy, lepsze wyniki uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach,
- większa integracja uczniów z rodzin emigrantów,
- bardziej atrakcyjna oferta edukacyjna szkoły,
- większa liczba nauczycieli korzystających z oferty edukacyjnej UE,
- udział w nowych projektach/happeningach.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz