Opracowanie
sporządzono w ramach projektu „Take it easy”
(Szkoła
Podstawowa Nr 2 im. Noblistów Polskich w Strykowie),
realizowanego
w ramach Programu Erasmus +
Akcja
KA1 „Mobilność edukacyjna”,
współfinansowanego
przez Unię Europejską.
NR UMOWY: 2021-1-PL01-KA122-SCH-000015711
Scenariusz
lekcji angielskiego z elementami „odwróconej lekcji” i z wykorzystaniem TIK, tabletów/smartfonów.
Klasa: 5
Temat
zajęć: Household
chores- powtórzenie.
Cele ogólne:
Uczeń:
·
zna i stosuje przysłówki częstotliwości w
zdaniach;
·
zna zasady tworzenia zdań twierdzących,
przeczących i pytających oraz krótkich odpowiedzi w czasie Present Simple i się
nimi posługuje;
·
wypowiada
się na temat wykonywania obowiązków domowych posługując się słownictwem w
zakresie następujących obszarów: MIEJSCE ZAMIESZKANIA: prace domowe, ŻYCIE
PRYWATNE: rodzina, czynności życia codziennego
·
wyraża
prośby oraz zgodę/odmowę spełnienia prośby
·
kształtuje
kompetencje kluczowe (językowe, społeczne, informatyczne, „umiejętność uczenia
się”).
Cele
szczegółowe:
Uczeń:
- zna słowa/wyrażenia związane z obowiązkami domowymi;
- rozumie proste, krótkie i typowe wypowiedzi (np.
pytania) dotyczące obowiązków domowych;
- potrafi sformułować zdania w czasie teraźniejszym
Present Simple z użyciem przysłówków częstotliwości;
- dopasowuje słownictwo do obrazków;
- tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne
i pisemne związane z
obowiązkami domowymi;
- potrafi sformułować prośbę, zgodzić się lub odmówić
spełnienia prośby
- słucha tekstu ze zrozumieniem, wybierając poprawne
odpowiedzi (wielokrotny wybór)
- korzysta ze źródeł informacji w języku angielskim
(angielska strona internetowa), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- korzysta ze smartfona/tabletu
- współpracuje w parze/grupie.
Metody:
·
Komunikacyjna
(The Communicative Method)
- Elementy The
Total Physical Response (TPR)
Formy pracy:
- praca całą klasą (lockstep);
- praca w parach/grupach;
- praca indywidualna
Potrzebne materiały:
- materiał audiowizualny (film na kanale
YouTube);
- karta pracy
samodzielnej “Ask your friend”;
- plansze
gramatyczne;
- narzędzia TIK:
kody QR, aplikacja Kahoot, LearningApps, ClassTools, edukacyjne strony
internetowe:
https://www.classtools.net/random-name-picker/
https://learningapps.org/display?v=pv1um1w8c18
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores
https://www.classtools.net/random-name-picker/84_hHmKfi
https://www.online-stopwatch.com/
https://create.kahoot.it/k/fdc2db54-804f-452a-a2d1-795045f8e6a5
https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html
Pr. dom. przed lekcją https://www.youtube.com/watch?v=CW2Eq96gqVI
Pr. dom. po lekcji https://quizlet.com/355902532/brainy-5-unit-4-flash-cards/
https://learningapps.org/display?v=p40q37vnv19
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/games/comic-strip-maker
- tablica/ tablica interaktywna;
- tablety/ smartfony.
II. PRZYGOTOWANIE
DO LEKCJI (element odwróconej klasy):
Przed lekcją uczniowie mieli zadane obejrzenie
filmiku na YouTube związanego z obowiązkami domowymi, wykonywanymi przez
brytyjskie dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=CW2Eq96gqVI
III. PRZEBIEG ZAJĘĆ
FAZA WSTĘPNA
- Uczniowie od razu siadają w parach, które zostały wylosowane na poprzedniej
lekcji. Nauczyciel dokonał wyboru par - za pomocą losowania na kole
fortuny: https://www.classtools.net/random-name-picker/42_7Nh3EG
- Wybór pomocników- koło fortuny
https://www.classtools.net/random-name-picker/42_7Nh3EG
Zadania dla pomocników na
lekcji to: położenie na ławki i zebranie tabletów- jeden na parę, ustawienie
ławek po lekcji i wietrzenie klasy po zajęciach) 1 min.
- Czynności organizacyjne- sprawdzenie listy obecności.
- Nawiązanie do obejrzanego w domu filmiku
„Love your mom - Help your mom sometimes if you
love her”.
Nauczyciel nawiązuje do w/w filmu, który uczniowie mieli obejrzeć w
domu. Pytam: ”What kind of household jobs do children do in this film?”
Uczniowie wymieniają obowiązki domowe zaprezentowane na filmie. (spodziewana odp: The children sweep the
floor, arrange the toys, vacuum the carpet, put the flowers into the vase,
arrange the table and make the bed).
Pytam: Do you have similar chores at home? 3 min.
5. Zapisanie tematu na tablicy: Household chores- powtórzenie. 1min.
- Przedstawienie celów lekcji w języku
ucznia.
Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:
- po lekcji wymienisz kilka zwrotów związanych z obowiązkami domowymi
- będziesz umiał/a powiedzieć o obowiązkach w domu, określając jak
często je wykonujesz/jak często wykonują je Twoi koledzy z klasy
- dowiesz się z filmu / tekstów kilku faktów o obowiązkach domowych
dzieci z Wielkiej Brytanii i kolegów oraz porównasz je ze swoimi
- będziesz korzystać z angielskich stron edukacyjnych,
tabletów/smartfonów
Rozdaję uczniom:
Kryteria sukcesu (NACOBEZU) / WILF ( What I am Looking For)
- znam słownictwo związane z obowiązkami domowymi
- potrafię powiedzieć o swoich obowiązkach i obowiązkach kolegów z
klasy oraz określać, jak często to wykonuję/wykonują
- słucham tekstu ze zrozumieniem
- znam kilka faktów o obowiązkach domowych dzieci z Wielkiej Brytanii
i umiem porównać je ze swoimi
- umiem korzystać z angielskich stron edukacyjnych (British Council) 1 min
FAZA GŁÓWNA LEKCJI
1. Rozgrzewka językowa. Powtórzenie słownictwa za pomocą aplikacji LearningApps:
Household chores 1:
dobieranie obrazków do nazw obowiązków domowych (matching pairs) https://learningapps.org/display?v=pv1um1w8c18
Wybieram dwóch lub
więcej chętnych uczniów, którzy podchodzą do tablicy interaktywnej i łączą po
jednym obrazku z odpowiednią nazwą obowiązku. Odczytują
nazwy. 5 min
2. Przypomnienie układania próśb i zgody/odmowy. Zabawa
z domowymi gadżetami: Uczniowie losują z torby gadżet, kojarzą go z
obowiązkiem domowym i tworzą prośby- najpierw ja z chętnym/wybranym uczniem,
potem ten uczeń pyta i wybiera osobę, itd.). - Can you walk the dog, please? –
Sure/ It’s a deal/ Oh, I hate that. Can I set the table instead? 5 min
3.
Praca w parach z tabletami/smartfonami:
Uczniowie wchodzą na stronę edukacyjną British Council: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores
a)
Nauczyciel
wyjaśnia uczniom, że muszą kliknąć na pierwszy link „Game of chores”. Informuję,
że za chwilę będą słuchali wierszyka o obowiązkach domowych. Pokazuję na jednym
przykładzie, co i jak mają zrobić (odtwarzam, zaznaczam, mówię o Finish i Feedback
i o dwóch pozostałych grach- jako jedna z prac domowych- Homework)
Listen
to the poem. Choose the correct answer.
Zadaniem uczniów jest zaznaczanie na swoich smarfonach/tabletach prawidłowych
odpowiedzi spośród podanych trzech możliwości poprzez
klikanie na wybraną opcję. Nauczyciel odtwarza wierszyk. Po zakończeniu
nauczyciel pyta uczniów, jak im poszło (pokazują kciuki). Gra on-line pozwala
na informację zwrotną (ilość zdobytych punktów na 8 możliwych)
Informacja zwrotna- jak poszło? (KCIUKI) 7 min
b) Mini-dyskusja:
Are there any new chores in the poem?
Spodziewane odpowiedzi: dust the shelves,
vacuum the rugs, clean the shower and sink, lay the table, do the washing up. Uczniowie
otrzymują karteczki z nazwami do wklejenia do zeszytu. Z pomocą słownika
on-line diki.dictionary mają w domu
przetłumaczyć kolokacje. 1 min
c) Do
you like this poem? Is it good to do the chores at home? Why? (nawiązanie do pracy domowej)
1 min
4. Nawiązanie
do zawodów: gospodyni domowa- housewife, cleaner- sprzątacz/czka.
1 min (zał. 4)
5. Przypomnienie gramatyki:
przysłówków częstotliwości i określeń czasowych typu: every day, every weekend,
itp. (plansza przypięta magnesem do tablicy) oraz zasad tworzenia zdań
twierdzących, przeczących, pytających, udzielania krótkich odpowiedzi w czasie
present simple (plansza przypięta
magnesem do tablicy). 1 min
- Karta pracy- „Ask your friend”.
Uczniowie pracują w parach. Układają pytania, zadają je
koledze/koleżance z pary i na podstawie odpowiedzi, tworzą zdania w czasie
present simple na temat wykonywania obowiązków domowych. Po objaśnieniu
zadania, Nastawiam czas 10 minut https://www.online-stopwatch.com/
Prezentacja: Każdy odczytuje jedno wybrane zdanie. 10 min
- Quiz
Kahoot: https://create.kahoot.it/k/fdc2db54-804f-452a-a2d1-795045f8e6a5
5 min
FAZA PODSUMOWUJĄCA
1.
Podsumowanie- uczniowie „odhaczają” „Kryteria
sukcesu”. Jeśli większość jest
odhaczona pozytywnie- uśmiechnięta buźka (kciuk w górę), jeśli pół- kciuk w
bok, jeśli nic- buźka wykrzywiona (kciuk w dół).
Feedback:
głosowanie on-line: Czy potrafisz mówić
o obowiązkach domowych? Uczniowie klikają na buźki: https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html 2 min
2. Zadanie
pracy domowej: (gradacja
pracy domowej */**/***)
Homework-
wręczam QR kody, gdzie ukryte jest zadanie domowe.
Praca
obowiązkowa:
*Powtórz
gramatykę i słownictwo z działu 4 do sprawdzianu https://quizlet.com/355902532/brainy-5-unit-4-flash-cards/
oraz https://learningapps.org/display?v=p40q37vnv19
Praca
dodatkowa: zagraj z rodziną w „Game of
chores” (sami ustalcie, za jakie obowiązki zdobywacie punkty i ile ich
zdobywacie za dany obowiązek)
Oto
zasady:
a.
Możecie zagrać w grę „Game of chores”, aby utrzymywać porządek w domu.
b.
Zdobywacie punkty za wykonywanie różnych obowiązków w domu.
c.
Zadania, których nie lubicie, zdobywają najwięcej punktów.
d.
Niektóre prace mogą być na zewnątrz, jak wyprowadzanie psa.
e.
Osoba z największą liczbą punktów jest zwycięzcą.
f.
Pamiętaj: Wykonywanie obowiązków domowych może być zabawne, jeśli uznasz to za
grę!
**
Wykonaj dwa pozostałe zadania on-line (Game 2 i Game 3) do wiersza: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores
Dwie prace do wyboru dla chętnych:
***
Naucz się na pamięć wiersza „Doing chores can be a game!”. Masz na to czas do następnego
tygodnia. Oto link: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores
***
Zaprojektuj komiks na komputerze na temat obowiązków domowych. Możesz
skorzystać z poniższego linku strony edukacyjnej https://learnenglishkids.britishcouncil.org/games/comic-strip-maker
Masz na to czas do następnego tygodnia. 1 min
3. Podsumowanie
aktywności. 1 min
Jeśli
jakimś cudem starczy czasu…. albo może na następnej lekcji😊
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wstali i utworzyli dwa
kręgi – wewnętrzne i zewnętrzne o takiej samej liczebności osób w każdym. Osoby
w kręgach są do siebie zwrócone twarzami. W ten sposób dobierają się w dwójki
(przy nieparzystej liczbie uczniów może być jedna trójka). Nauczyciel kręci
wirtualną ruletką na stronie: https://www.classtools.net/random-name-picker/84_hHmKfi
naciskając na ekranie „Spin” i czyta głośno pojawiające się na ekranie pytanie.
Każda osoba w parze lub trójce odpowiada całym zdaniem na pytanie. Po 15-30
sekundach następuje zmiana: osoby w zewnętrznym kręgu przesuwają się o jedną
osobę w prawo. Należy wykonać tyle powtórzeń ile jest pytań w ruletce. Pytania na kole
fortuny:
How often do you take the rubbish out?
How often do you vacuum the carpet?
When does your mother make dinner?
How often does your father wash the car?
What chores do you usually do at home?
What chores do you usually do on Saturday? 5 min
Załącznik Tabela gramatyczna
always usually often sometimes hardly ever never
always usually often sometimes
hardly ever never
once a day- raz dziennie
twice a week- dwa razy w tygodniu
three times a month- trzy razy w
miesiącu
every day / every weekend- codziennie/
w każdy weekend
Załącznik Cele lekcji do wywieszenia dla uczniów na tablicy
Po lekcji:
- będziesz umiał/a powiedzieć o obowiązkach w domu, określając jak
często je wykonujesz/jak często wykonują je Twoi rodzice, koledzy z klasy
- dowiesz się z filmu i wiersza kilku faktów o obowiązkach domowych
dzieci z Wielkiej Brytanii i porównasz je ze swoimi
- będziesz korzystać z angielskich stron edukacyjnych
Kryteria sukcesu – dla ucznia
Kryteria sukcesu (NACOBEZU) /
WILF ( What I am Looking For)
- znam słownictwo związane z obowiązkami domowymi
- potrafię powiedzieć
o swoich
obowiązkach i obowiązkach rodziny, kolegów z klasy oraz określać, jak często to
wykonuję/wykonują
- słucham i czytam ze zrozumieniem
- znam kilka faktów o obowiązkach domowych dzieci z Wielkiej
Brytanii i umiem porównać je ze swoimi
- umiem korzystać z angielskich stron edukacyjnych (British
Council)
Załącznik prośby
- Can you walk the dog, please?
+ Sure, it’s a deal.
- Oh, I hate that. Can I set the table instead? Załącznik- słówka
1. dust the
shelves-
2. vacuum
the rugs-
3. clean the
shower and sink-
4. lay the
table-
5. do the
washing up- up-