TIK, projekty, tablety w nauczaniu angielskiego.

poniedziałek, 15 maja 2023

Scenariusz zajęć języka angielskiego kl. 7 SP Stryków. Projekt "Take it easy", program Erasmus+

 



 

Opracowanie sporządzono w ramach projektu „Take it easy”

(Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Noblistów Polskich w Strykowie),

realizowanego w ramach Programu Erasmus +,

współfinansowanego przez Unię Europejską.

NR UMOWY: 2021-1-PL01-KA122-SCH-000015711



Scenariusz lekcji angielskiego z wykorzystaniem TIK, tabletów/smartfonów i flipped classroom.

Klasa 7 SP

Topic: Delicious & quick recipes- tworzymy przepis kulinarny.

Cele ogólne:

Uczeń:

·         zna i stosuje słownictwo związane z przygotowywaniem potraw,

 

·         tworzy przepis kulinarny,

 

·         rekomenduje potrawę;

 

·         kształtuje kompetencje kluczowe (porozumiewanie się w językach obcych, informatyczne, umiejętność uczenia się, społeczne, Inicjatywność i przedsiębiorczość).

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • wykorzystuje słownictwo do tworzenia tekstu
  • przekazuje w języku angielskim informacje zawarte w materiałach wizualnych;
  • korzysta ze źródeł informacji w języku angielskim, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  • korzysta ze smartfona/tabletu
  • korzysta z edukacyjnych stron www

Cel wychowawczy: współdziałanie w grupie, wdrażanie do aktywnego udziału w lekcji, budowanie motywacji do nauki języka angielskiego.

Metody:

·         Komunikacyjna (The Communicative Method)

·         Flipped classroom- metoda odwróconej klasy

Formy pracy:

  • praca całą klasą (lockstep);
  • praca w parach/grupach;
  • praca idywidualna.

 

Potrzebne materiały:

  • karta pracy grupowej- plakat;
  • tablety/ smartfony;
  • tablica/ tablica interaktywna, projektor;
  • narzędzia TIK: kody QR, ClassTools, edukacyjne strony internetowe:

https://www.classtools.net/random-name-picker/

https://www.online-stopwatch.com/

https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html

https://www.diki.pl

  • materiał audiowizualny (film nt czasowników modalnych)

 

PRZEBIEG LEKCJI

Czynności organizacyjne. (1 min)

WARM- UP (Pytania nt. odżywiania). (3 min)

1.      Wprowadzam słownictwo związane z przygotowaniem potraw, rozdaję karteczki ze słówkami, uczniowie ćwiczą wymowę, powtarzając słówka za nauczycielem lub za lektorem: https://quizlet.com/_d4br5d?x=1qqt&i=2qdbpq  (5 min).

2.      Uczniowie czytają przykładowy przepis „Beans and halloumi stew”- sprawdzamy na forum zrozumienie tekstu (5min.).

3.      Losuję uczniów do grup- 4 grupy (1 min.). Warto wcześniej przygotować sobie listę z imionami w danej klasie https://www.classtools.net/random-name-picker/

4.      Liderzy losują danie: fruit salad, vegetable salad, healthy sandwich. smoothie.

5.      Rozdaję grupom szablony oraz ilustrację przedstawiającą dane danie, zadaniem uczniów jest stworzenie przepisu (uczniowie mogą korzystać ze słownika diki.dictionary https://www.diki.pl ) (2min.)

6.      Praca w grupach (ok.14 min) https://www.online-stopwatch.com/

7.      Uczniowie prezentują swoje przepisy na forum (ok. 8 min.)

8.      Podsumowanie lekcji. (5min): Uczniowie rzucają do siebie miękką piłkę i pytają się nawzajem słówek z lekcji.

FEEDBACK: Czy po dzisiejszej lekcji potrafisz stworzyć przepis na zdrową potrawę? (1 min) Głosowanie:  https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html

Praca domowa. („odwrócona klasa”)- obejrzyj filmik o czasownikach modalnych https://youtu.be/FkeUPWwQIgo Link zamieszczamy w dzienniku elektronicznym w ‘Zadanie daomowe”.


Bean & halloumi stew

Ingredients

·         3 tbsp olive oil

·         onion, thinly sliced

·         red pepper, thinly sliced

·         garlic cloves, crushed

·         3 tbsp red chilli pesto, sundried tomato pesto or vegan alternative

·         1 heaped tsp ground coriander

·         400g can mixed beans, drained and rinsed

·         400g can chopped tomatoes

·         ½ x 250g block halloumi, sliced

·         ½ small bunch of coriander, finely chopped

·         garlic bread, to serve (optional)

Method:

STEP 1

Heat 2 tbsp of oil in a frying pan over a medium heat. Add the onion and pepper, along with a pinch of salt and fry for 10 mins or until softened. Add the garlic, pesto and ground coriander, and cook for 1 min. Tip in the beans and tomatoes along with ½ can of water, then bring to a simmer and cook uncovered for 10 mins.

STEP 2

Add the remaining oil to a separate frying pan over a medium heat. Fry the halloumi for 2 minutes on each side or until golden brown.

STEP 3

Taste the beans for seasoning, then spoon into deep bowls. Put the halloumi on the top and sprinkle the chopped coriander. Serve with garlic bread, if you like.

Obrazki do pracy w 4 grupach: Friuit salad, Vegetable salad, Healthy sandwich, Healthy smoothie.

Źródła:

https://www.google.com/search?q=fruit+salad+darmowy+image&bih=625&biw=1366&hl=pl&sxsrf=APwXEdcv-4k1IL9Y466irCFKt3BEgXvxJA%3A1681651371512&ei=q_Y7ZKv3Hu6RwPAPhrSAsAY&ved=0ahUKEwjr-InFv67-AhXuCBAIHQYaAGYQ4dUDCA8&uact=5&oq=fruit+salad+darmowy+image&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIGCAAQFhAeMgYIABAWEB46CggAEEcQ1gQQsAM6CgguEIoFELADEEM6BQgAEIAEOgUILhCABDoICAAQgAQQywE6CQgAEA0QgAQQEzoICAAQHhANEBM6DQgAEB4QDRAPEPEEEBM6BQghEKABOggIIRAWEB4QHToHCCEQoAEQCkoECEEYAFCuBVizSGDwS2gEcAF4AIAB0QGIAZQTkgEGMS4xNC4ymAEAoAEByAEJwAEB&sclient=gws-wiz-serp

https://www.google.com/search?q=vegatable+salad+darmowy+image&bih=625&biw=1366&hl=pl&sxsrf=APwXEdeUdRMapzAk9WBzoJP22sVX5uF3KQ%3A1681651385958&ei=ufY7ZJmQOur3qwGsqJOQCg&ved=0ahUKEwjZ0PvLv67-AhXq-yoKHSzUBKIQ4dUDCA8&uact=5&oq=vegatable+salad+darmowy+image&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzINCAAQFhAeEA8Q8QQQCjIGCAAQFhAeOgoIABBHENYEELADOgUIABCiBEoECEEYAFDTBFixJ2CCPmgBcAF4AIAB0QGIAZgQkgEGMS4xMy4xmAEAoAEByAEIwAEB&sclient=gws-wiz-serp

https://www.google.com/search?q=healthy+sandwich+darmowy+image&bih=625&biw=1366&hl=pl&sxsrf=APwXEdcM47N6XcN7nV3Qcqw8ewlwmioOoA%3A1681651456711&ei=APc7ZJGQK4Sj3QOR1Km4Dw&ved=0ahUKEwiRkNrtv67-AhWEUXcKHRFqCvcQ4dUDCA8&uact=5&oq=healthy+sandwich+darmowy+image&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzoKCAAQRxDWBBCwAzoFCAAQogQ6BggAEAgQHjoICAAQCBAeEA86CAgAEIkFEKIEOgQIIRAKSgQIQRgAULIHWINRYNlUaAFwAXgBgAHAAYgBlxmSAQUxNi4xNJgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=gws-wiz-serp

https://www.google.com/search?q=healthy+smoothie+darmowy+image&bih=625&biw=1366&hl=pl&sxsrf=APwXEdcNTl1-BWYLZQavk7Fdg2CaghpR5A%3A1681651584203&ei=gPc7ZKf9C9GGrwSDyarADw&ved=0ahUKEwinvb-qwK7-AhVRw4sKHYOkCvgQ4dUDCA8&uact=5&oq=healthy+smoothie+darmowy+image&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIFCAAQogQyBQgAEKIEMgUIABCiBDIFCAAQogQ6BwgjELACECdKBAhBGAFQ_ANY9Shg8StoAnAAeACAAaQBiAHbC5IBBDEwLjWYAQCgAQHAAQE&sclient=gws-wiz-serp

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/bean-halloumi-stew





Scenariusz zajęć języka angielskiego kl. 5 SP Stryków "Household chores". Projekt "Take it easy", program Erasmus+

  



Opracowanie sporządzono w ramach projektu „Take it easy”

(Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Noblistów Polskich w Strykowie),

realizowanego w ramach Programu Erasmus +

Akcja KA1 „Mobilność edukacyjna”,

współfinansowanego przez Unię Europejską.

NR UMOWY: 2021-1-PL01-KA122-SCH-000015711

 

 

 

 

Scenariusz lekcji angielskiego z elementami „odwróconej lekcji” i z wykorzystaniem TIK, tabletów/smartfonów.

Klasa: 5

Temat zajęć: Household chores- powtórzenie.

Cele ogólne:

Uczeń:

·         zna i stosuje przysłówki częstotliwości w zdaniach;

·         zna zasady tworzenia zdań twierdzących, przeczących i pytających oraz krótkich odpowiedzi w czasie Present Simple i się nimi posługuje;

·         wypowiada się na temat wykonywania obowiązków domowych posługując się słownictwem w zakresie następujących obszarów: MIEJSCE ZAMIESZKANIA: prace domowe, ŻYCIE PRYWATNE: rodzina, czynności życia codziennego

·         wyraża prośby oraz zgodę/odmowę spełnienia prośby

·         kształtuje kompetencje kluczowe (językowe, społeczne, informatyczne, „umiejętność uczenia się”).

Cele szczegółowe:

Uczeń:

- zna słowa/wyrażenia związane z obowiązkami domowymi;

- rozumie proste, krótkie i typowe wypowiedzi (np. pytania) dotyczące obowiązków domowych;

- potrafi sformułować zdania w czasie teraźniejszym Present Simple z użyciem przysłówków częstotliwości;

- dopasowuje słownictwo do obrazków;

- tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne związane z

obowiązkami domowymi;

- potrafi sformułować prośbę, zgodzić się lub odmówić spełnienia prośby

- słucha tekstu ze zrozumieniem, wybierając poprawne odpowiedzi (wielokrotny wybór)

- korzysta ze źródeł informacji w języku angielskim (angielska strona internetowa), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych;

- korzysta ze smartfona/tabletu

- współpracuje w parze/grupie.

Metody:

·         Komunikacyjna (The Communicative  Method)

  • Elementy The Total Physical Response (TPR)

Formy pracy:

  • praca całą klasą (lockstep);
  • praca w parach/grupach;
  • praca indywidualna

Potrzebne materiały:

  • materiał audiowizualny (film na kanale YouTube);
  • karta pracy samodzielnej “Ask your friend”;
  • plansze gramatyczne;
  • narzędzia TIK: kody QR, aplikacja Kahoot, LearningApps, ClassTools, edukacyjne strony internetowe:

https://www.classtools.net/random-name-picker/

https://learningapps.org/display?v=pv1um1w8c18

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores

https://www.classtools.net/random-name-picker/84_hHmKfi

https://www.online-stopwatch.com/

https://create.kahoot.it/k/fdc2db54-804f-452a-a2d1-795045f8e6a5

https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html

Pr. dom. przed lekcją https://www.youtube.com/watch?v=CW2Eq96gqVI

Pr. dom. po lekcji https://quizlet.com/355902532/brainy-5-unit-4-flash-cards/

 https://learningapps.org/display?v=p40q37vnv19

 https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/games/comic-strip-maker

  • tablica/ tablica interaktywna;
  • tablety/ smartfony.

II. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI (element odwróconej klasy):

Przed lekcją uczniowie mieli zadane obejrzenie filmiku na YouTube związanego z obowiązkami domowymi, wykonywanymi przez brytyjskie dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=CW2Eq96gqVI

III. PRZEBIEG ZAJĘĆ

FAZA WSTĘPNA

  1. Uczniowie od razu siadają w parach, które zostały wylosowane na poprzedniej lekcji. Nauczyciel dokonał wyboru par - za pomocą losowania na kole fortuny: https://www.classtools.net/random-name-picker/42_7Nh3EG
  2. Wybór pomocników- koło fortuny

https://www.classtools.net/random-name-picker/42_7Nh3EG

 Zadania dla pomocników na lekcji to: położenie na ławki i zebranie tabletów- jeden na parę, ustawienie ławek po lekcji i wietrzenie klasy po zajęciach)               1 min.                                                                                       

  1. Czynności organizacyjne- sprawdzenie listy obecności.
  2. Nawiązanie do obejrzanego w domu filmiku

 Love your mom - Help your mom sometimes if you love her”.

Nauczyciel nawiązuje do w/w filmu, który uczniowie mieli obejrzeć w domu. Pytam: ”What kind of household jobs do children do in this film?” Uczniowie wymieniają obowiązki domowe zaprezentowane na filmie. (spodziewana odp: The children sweep the floor, arrange the toys, vacuum the carpet, put the flowers into the vase, arrange the table and make the bed).

Pytam: Do you have similar chores at home?                                                   3 min.

5.      Zapisanie tematu na tablicy: Household chores- powtórzenie.                          1min.

  1. Przedstawienie celów lekcji w języku ucznia.

Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:

- po lekcji wymienisz kilka zwrotów związanych z obowiązkami domowymi

- będziesz umiał/a powiedzieć o obowiązkach w domu, określając jak często je wykonujesz/jak często wykonują je Twoi koledzy z klasy

- dowiesz się z filmu / tekstów kilku faktów o obowiązkach domowych dzieci z Wielkiej Brytanii i kolegów oraz porównasz je ze swoimi

- będziesz korzystać z angielskich stron edukacyjnych, tabletów/smartfonów

Rozdaję uczniom:

Kryteria sukcesu (NACOBEZU) / WILF ( What I am Looking For)

- znam słownictwo związane z obowiązkami domowymi

- potrafię powiedzieć o swoich obowiązkach i obowiązkach kolegów z klasy oraz określać, jak często to wykonuję/wykonują

- słucham tekstu ze zrozumieniem

- znam kilka faktów o obowiązkach domowych dzieci z Wielkiej Brytanii i umiem porównać je ze swoimi

- umiem korzystać z angielskich stron edukacyjnych (British Council)             1 min

                                                                                                                                                                             

FAZA GŁÓWNA LEKCJI

1. Rozgrzewka językowa. Powtórzenie słownictwa za pomocą aplikacji LearningApps:

Household chores 1: dobieranie obrazków do nazw obowiązków domowych (matching pairs) https://learningapps.org/display?v=pv1um1w8c18

Wybieram dwóch lub więcej chętnych uczniów, którzy podchodzą do tablicy interaktywnej i łączą po jednym obrazku z odpowiednią nazwą obowiązku. Odczytują nazwy.             5 min

2.      Przypomnienie układania próśb i zgody/odmowy. Zabawa z domowymi gadżetami: Uczniowie losują z torby gadżet, kojarzą go z obowiązkiem domowym i tworzą prośby- najpierw ja z chętnym/wybranym uczniem, potem ten uczeń pyta i wybiera osobę, itd.). - Can you walk the dog, please? – Sure/ It’s a deal/ Oh, I hate that. Can I set the table instead?                                                                          5 min  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

3.      Praca w parach z tabletami/smartfonami:

Uczniowie wchodzą na stronę edukacyjną British Council: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores

a)      Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że muszą kliknąć na pierwszy link „Game of chores”. Informuję, że za chwilę będą słuchali wierszyka o obowiązkach domowych. Pokazuję na jednym przykładzie, co i jak mają zrobić (odtwarzam, zaznaczam, mówię o Finish i Feedback i o dwóch pozostałych grach- jako jedna z prac domowych- Homework)

Listen to the poem. Choose the correct answer.

Zadaniem uczniów jest  zaznaczanie na swoich smarfonach/tabletach prawidłowych odpowiedzi spośród podanych trzech możliwości poprzez klikanie na wybraną opcję. Nauczyciel odtwarza wierszyk. Po zakończeniu nauczyciel pyta uczniów, jak im poszło (pokazują kciuki). Gra on-line pozwala na informację zwrotną (ilość zdobytych punktów na 8 możliwych)

Informacja zwrotna- jak poszło? (KCIUKI)                                          7 min

b)     Mini-dyskusja: Are there any new chores in the poem?

Spodziewane odpowiedzi: dust the shelves, vacuum the rugs, clean the shower and sink, lay the table, do the washing up. Uczniowie otrzymują karteczki z nazwami do wklejenia do zeszytu. Z pomocą słownika on-line diki.dictionary mają w domu przetłumaczyć kolokacje.                                                                                 1 min

c)      Do you like this poem? Is it good to do the chores at home? Why? (nawiązanie do pracy domowej)                                                                                           1 min

4.      Nawiązanie do zawodów: gospodyni domowa- housewife, cleaner- sprzątacz/czka.                                                                                                                                                                                                                                                                                              1 min (zał. 4)

5.      Przypomnienie gramatyki: przysłówków częstotliwości i określeń czasowych typu: every day, every weekend, itp. (plansza przypięta magnesem do tablicy) oraz zasad tworzenia zdań twierdzących, przeczących, pytających, udzielania krótkich odpowiedzi w czasie present simple (plansza przypięta magnesem do tablicy).   1 min                           

  1. Karta pracy- „Ask your friend”.

Uczniowie pracują w parach. Układają pytania, zadają je koledze/koleżance z pary i na podstawie odpowiedzi, tworzą zdania w czasie present simple na temat wykonywania obowiązków domowych. Po objaśnieniu zadania,  Nastawiam czas 10 minut https://www.online-stopwatch.com/

Prezentacja: Każdy odczytuje jedno wybrane zdanie.                                       10 min

 

  1.  Quiz Kahoot: https://create.kahoot.it/k/fdc2db54-804f-452a-a2d1-795045f8e6a5                                                                                                                                                                                                     5 min                   

FAZA PODSUMOWUJĄCA

1.       Podsumowanie- uczniowie „odhaczają” „Kryteria sukcesu”. Jeśli większość jest odhaczona pozytywnie- uśmiechnięta buźka (kciuk w górę), jeśli pół- kciuk w bok, jeśli nic- buźka wykrzywiona (kciuk w dół).

Feedback: głosowanie on-line: Czy potrafisz mówić o obowiązkach domowych? Uczniowie klikają na buźki: https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html     2 min

2.      Zadanie pracy domowej: (gradacja pracy domowej */**/***)

Homework- wręczam QR kody, gdzie ukryte jest zadanie domowe.

 

Praca obowiązkowa:

*Powtórz gramatykę i słownictwo z działu 4 do sprawdzianu https://quizlet.com/355902532/brainy-5-unit-4-flash-cards/

  oraz https://learningapps.org/display?v=p40q37vnv19

Praca dodatkowa:  zagraj z rodziną w „Game of chores” (sami ustalcie, za jakie obowiązki zdobywacie punkty i ile ich zdobywacie za dany obowiązek)

Oto zasady:

a. Możecie zagrać w grę „Game of chores”, aby utrzymywać porządek w domu.

b. Zdobywacie punkty za wykonywanie różnych obowiązków w domu.

c. Zadania, których nie lubicie, zdobywają najwięcej punktów.

d. Niektóre prace mogą być na zewnątrz, jak wyprowadzanie psa.

e. Osoba z największą liczbą punktów jest zwycięzcą.

f. Pamiętaj: Wykonywanie obowiązków domowych może być zabawne, jeśli uznasz to za grę!

 

** Wykonaj dwa pozostałe zadania on-line (Game 2 i Game 3) do wiersza: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores

 

Dwie prace do wyboru dla chętnych:

*** Naucz się na pamięć wiersza „Doing chores can be a game!”. Masz na to czas do następnego tygodnia.                                                         Oto link: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/poems/game-chores

*** Zaprojektuj komiks na komputerze na temat obowiązków domowych. Możesz skorzystać z poniższego linku strony edukacyjnej https://learnenglishkids.britishcouncil.org/games/comic-strip-maker

  Masz na to czas do następnego tygodnia.                                                           1 min

3.      Podsumowanie aktywności.                                                                          1 min                                                                                                       

Jeśli jakimś cudem starczy czasu…. albo może na następnej lekcji😊

Nauczyciel prosi, aby uczniowie wstali i utworzyli dwa kręgi – wewnętrzne i zewnętrzne o takiej samej liczebności osób w każdym. Osoby w kręgach są do siebie zwrócone twarzami. W ten sposób dobierają się w dwójki (przy nieparzystej liczbie uczniów może być jedna trójka). Nauczyciel kręci wirtualną ruletką na stronie: https://www.classtools.net/random-name-picker/84_hHmKfi naciskając na ekranie „Spin” i czyta głośno pojawiające się na ekranie pytanie. Każda osoba w parze lub trójce odpowiada całym zdaniem na pytanie. Po 15-30 sekundach następuje zmiana: osoby w zewnętrznym kręgu przesuwają się o jedną osobę w prawo. Należy wykonać tyle powtórzeń ile jest pytań w ruletce.                            Pytania na kole fortuny:

How often do you take the rubbish out?

How often do you vacuum the carpet?

When does your mother make dinner?

How often does your father wash the car?

What chores do you usually do at home?

What chores do you usually do on Saturday?                                                                                          5 min



Załącznik  Tabela gramatyczna

always       usually     often    sometimes   hardly ever      never 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

                                                                                                 always       usually     often    sometimes   hardly ever      never

once a day- raz dziennie

twice a week- dwa razy w tygodniu

three times a month- trzy razy w miesiącu

every day / every weekend- codziennie/

w każdy weekend

 

Załącznik Cele lekcji do wywieszenia dla uczniów na tablicy

Po lekcji:

- będziesz umiał/a powiedzieć o obowiązkach w domu, określając jak często je wykonujesz/jak często wykonują je Twoi rodzice, koledzy z klasy

- dowiesz się z filmu i wiersza kilku faktów o obowiązkach domowych dzieci z Wielkiej Brytanii i porównasz je ze swoimi

- będziesz korzystać z angielskich stron edukacyjnych

Kryteria sukcesu – dla ucznia

Kryteria sukcesu (NACOBEZU) / WILF ( What I am Looking For)

- znam słownictwo związane z obowiązkami domowymi

- potrafię powiedzieć o swoich obowiązkach i obowiązkach rodziny, kolegów z klasy oraz określać, jak często to wykonuję/wykonują

- słucham i czytam ze zrozumieniem

- znam kilka faktów o obowiązkach domowych dzieci z Wielkiej Brytanii i umiem porównać je ze swoimi

- umiem korzystać z angielskich stron edukacyjnych (British Council)


Załącznik  prośby

- Can you walk the dog, please?

+ Sure, it’s a deal.

- Oh, I hate that. Can I set the table instead?                       Załącznik- słówka

1. dust the shelves-

2. vacuum the rugs-

3. clean the shower and sink-

4. lay the table-

5. do the washing up- up-