Projekt „Następny krok” (Szkoła Podstawowa Nr 2 im.
Noblistów Polskich w Strykowie), współfinansowany przez Unię
Europejską: Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego
Wiedza Edukacja Rozwój dobiegł końca.
Projekt „Ponadnarodowa
mobilność kadry edukacji szkolnej”  realizowany był w IV osi
priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie: 4.2
Programy mobilności ponadnarodowej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza
Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).
Celami projektu było: podniesienie kwalifikacji i
kompetencji kadry naszej szkoły, wzrost umiejętności językowych nauczycieli,
podniesienie wymiaru europejskiego szkoły, zwiększenie efektywności pracy z
uczniami o specjalnych potrzebach, poznanie sposobów pracy z uczniami z rodzin
emigrantów, wzbogacenie oferty zajęć edukacyjnych.
Uczestnikami projektu było siedmioro nauczycieli: dyrektor
szkoły/nauczyciel fizyki, nauczyciel j. angielskiego, nauczyciel matematyki,
nauczyciel j. polskiego, nauczyciel plastyki, nauczyciel geografii/j. niemieckiego
i nauczyciel WF-u.
Działania podjęte w projekcie: 
Mobilności
zagraniczne: 2 wyjazdy job shadowing (8 mobilności), 7 kursów
metodyczno-dydaktycznych (8 mobilności), 1 kurs języka angielskiego (2
mobilności). 
Działania po mobilnościach:
 - zajęcia rozwijające uzdolnienia i
kreatywność uczniów "Anglomaniak", "Maths is fun", ”Myślę
twórczo – mogę więcej”, "D-A-CH-L-Reise"
 - zajęcia j.polskiego dla uczniów
obcojęzycznych „Gość w szkole”, 
 - zajęcia z arteterapii pod hasłem Art lovers,
 - organizacja Światowego Dnia Tabliczki
Mnożenia - happening na ulicach Strykowa, 
 - stosowanie metody CLIL na lekcjach geografii
(j. niemiecki)
 - konkursy: konkurs na logo projektu „Następny
krok”, ogólnopolski konkurs z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych: „Memory
Master” (3 edycje), Gminny Konkurs Interdyscyplinarny "Europa da się
lubić" z wykorzystaniem aplikacji cyfrowej Kahoot oraz
tabletów/smartfonów,
 - lekcje koleżeńskie z wykorzystaniem TIK,
narzędzi cyfrowych, GBL-grywalizacji, 
 - lekcje angielskiego, geografii, matematyki,
j.polskiego z wykorzystaniem TIK, PBL, GBL- gamifikacji, 
 - opracowanie i wdrożenie programu do zajęć
rozwijających kreatywność: ”Myślę twórczo – mogę więcej", zajęć
j.polskiego dla uczniów obcojęzycznych „Gość w szkole" i do zajęć
rozwijających uzdolnienia językowe uczniów „Anglomaniak”,
- szkolenia
rady pedagogicznej SP2,
- wystawy
prac uczniów, np. „Drzwi maltańskie”.
 Metody
i formy pracy wykorzystywane w projekcie:: GBL (Game Based Learning)-
uczenie się oparte na grywalizacji, PBL (Project Based Learning)- uczenie się
oparte na projekcie, obserwacja, dyskusja, wykład, burza mózgów, analizy,
rozwiązywanie problemów i odgrywanie ról, dyskusje w parach i grupach, praca
metodą lekcji odwróconej, przykłady dobrych praktyk, pokazy i porównania
doświadczeń, praktyczne metody uczenia się, dramy i gry teatralne, uczenie się
przez działanie.
Osiągnięte rezultaty projektu:
Rezultaty miękkie: Wszyscy uczestnicy poprawili swoją
znajomość języków obcych: angielskiego i/lub niemieckiego; zdobyli nową,
fachową wiedzę z zakresu wdrażania i prowadzenia projektów, metodologii i
nauczania języków obcych; zdobyli nowe umiejętności z zakresu stosowania
technik cyfrowych; poznali techniki pracy z uczniami o specjalnych potrzebach i
z uczniami z rodzin emigrantów, mieli poczucie samorealizacji i rozwoju
osobistego; poprawiły się ich kompetencje społeczne: osobowe, interpersonalne i
międzykulturowe; wzmocnił się wymiar europejski szkoły.
Rezultaty twarde: - publikacje pedagogiczne
zamieszczone w bibliotece szkolnej w zbiorach: "Bank Ćwiczeń" i „Z
naszych doświadczeń”, na stronie projektu, na blogu edukacyjnym i w
Europejskiej Bazie Danych ECAS; wystawa prac uczniów w szkole i OKiR- Stacja
PKP; cyfrowe pomoce dydaktyczne, np. gry, prezentacje multimedialne, quizy.
Wpływ na uczestników projektu: 
- wzrost
umiejętności w planowaniu, organizowaniu i zarządzaniu projektem oraz
współdziałania w zespole; 
- wzrost
poczucia pewności siebie i satysfakcji z pracy; 
-
wzmocnienie umiejętności uczenia się, świadomości kulturowej, postawy
tolerancji i szacunku wobec innych narodów, kultur i religii; 
- wzrost
kompetencji językowych; 
- poznanie
nowoczesnych metod nauczania, różnorodnych aplikacji i narzędzi cyfrowych do
pracy z uczniem. 
Wpływ na szkołę: 
- lepiej
wyedukowana i doświadczona kadra; 
-
wzbogacenie oferty edukacyjnej; 
-
poszerzenie formy zajęć dla obcokrajowców; 
- szersza
oferta Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli; 
-
podniesienie europejskiego wymiaru szkoły 
Wpływ na uczniów: 
-
aktywizacja uczniów i zwiększenie możliwości uczenia się; 
-
poszerzenie wiedzy i umiejętności, w tym o zagadnienia ponadprogramowe; 
- lepsze
wyniki uczniów zaangażowanych w projekt; 
-
wzmocnienie postawy tolerancji i szacunku.
Wpływ na środowisko lokalne: 
- lepiej
wykształcona kadra edukacji szkolnej; 
- wzrost
wiedzy wśród nauczycieli szkół ościennych nt. korzyści płynących z uczestnictwa
w unijnych programach edukacyjnych; 
-
zwiększenie europejskiej świadomości wśród lokalnej społeczności.
Długofalowe korzyści: 
- lepiej
wykształcona kadra pedagogiczna, 
- lepsze
efekty pracy, lepsze wyniki uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach, 
- większa
integracja uczniów z rodzin emigrantów, 
- bardziej
atrakcyjna oferta edukacyjna szkoły, 
- większa
liczba nauczycieli korzystających z oferty edukacyjnej UE, 
- udział w
nowych projektach/happeningach.
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz